|
Det började hemma vid köksbordet. Heléne Fredholm
gillade att skriva noveller men saknade möjligheten att få kursiv
stil på skrivmaskinen.
Idag är Michael Ländin, vd och den andra delägare av FL-Net, nog
ganska glad över sambons novellintresse. För den där första datorn
som köptes in för 16 år sedan för att kunna skriva med kursiv stil
ledde vidare till ett av de första Internetföretagen i Sverige. I
maj 2006 firar Heléne Fredholm och Michael Ländins FL-Net tio år och
under dessa år har företaget växt från en handfull besökare per dag
till runt över 400 000, från noll till tio anställda.
- Vem kunde tro det när vi började i maj 1996, skrattar Michael
Ländin när han tittar tillbaka på de tio första åren som
egenföretagare inom Internetbranschen.
Fast vissa aningar fanns nog redan från början. Idéerna var många
och det handlade bara om att kunna genomföra dem. Allra först var
sajten Dagens Rätt. Lunchrestauranger fick här en plats där de
kunde lägga ut veckans menyer och Ländin/Fredholm tjänade sina
första pengar.
- Första året hade vi en omsättning på 5 000 kronor, minns Heléne
Fredholm.
Efter Dagens Rätt följde Novell på nätet. Där kunde Heléne och
andra få sina noveller publicerade. Vem som helst fick skicka in
sitt alster till honom och sedan lades dessa ut på FL-Nets
hemsida.
Intresset var stort. Tidigare fanns det inget lätt sätt för de
författare som saknade bokförlag att sprida sina alster. Sidan
Novell på nätet ändrade på detta. Fast alla var inte övertygade om
att internet var något att satsa på:
- Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att
folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det
faktiskt tar, åt att surfa på nätet, sa till exempel dåvarande
kommunikationsministern Ines Uusmann den 12 maj 1996, det vill
säga samma månad som FL-Net startade.
Så en viss skepsis fanns i Fredholm/Ländins omgivning:
- När vi började i maj förra året tyckte folk att vi var knäppa.
Det tycker ingen idag. Nu ringer politiker, företagare och
privatpersoner och frågar oss om allt möjligt, berättade Michael i
en intervju för SIF-tidningen 1997.
Redan från början fanns idéerna där. Från sitt hus på Öland
skapade Ländin och Fredholm den ena sajten efter den andra. Snart
började de med gratis nyhetsbrev på olika teman. Nyheter köptes in
från bland annat TT och frilansande skribenter. Det hela
finansierades genom annonser.
Och i Kalmar läns tidning 1997 spådde Michael Ländin framtiden:
- Inom en snar framtid kommer de flesta att ha tillgång till
internet och ha en egen e-mailadress.
Med e-postbrevet Mailbox blev det ordentlig fart på företaget.
Tusentals svenskar prenumererade på Mailbox 1999. De hade anmält
sig på en webbsida och där talat om vad de var intresserade av.
Sedan fick de ett mail då och då som handlade om deras intresse.
- Vanligt folk får inte så mycket mejl och blir glada när det
kommer något i brevlådan, sa Michael Ländin i Dagens IT i
september 1999.
Det var ungefär då han beslutade att lämna tryggheten som anställd
på Telia för att satsa helhjärtat på det egna företaget. Då hade
de också börjat anställa. Den förste som anställdes var en
annonssäljare. Helene och Michael har aldrig varit rädda för att
anställa annonssäljare utan problemet har snarare varit att hitta
tillräckligt många bra säljare.
Så ibland har idéerna varit fler än möjligheterna. Utan möjlighet
att sälja annonser till den nykläckta idéen för ett nyhetsbrev så
har det inte gått att lansera nyhetsbrevet.
- FL-Net har växt och växt för varje år och det som begränsat oss
har varit möjligheten att sälja annonser i våra nyhetsbrev. Det är
svårt att få tag på bra säljare, berättar Ländin som idag har en
handfull riktigt bra säljare till sin hjälp.
Redan från början drevs företaget som ett nätverksföretag.
Familjen Fredholm/Ländin styrde sitt Internetimperium från Öland
och hade webbservern stående i Hallsberg, mejlen i Göteborg,
annonssäljare i bland annat Stockholm och frilansskribenter runt
om i Sverige.
De första åren styrdes allt hemifrån den öländska villan. Efter
fyra år flyttade familjen in till Kalmar och en del av källaren
gjordes om till kontor. Men det räckte inte till så länge utan
företaget skaffade sig ett kontor inne i centrala Kalmar.
Här huserar nu FL-Net. Idag är man tio stycken, har en omsättning
som närmar sig tio miljoner kronor per år, driver 47 olika
webbsajter varav de flesta har e-postbrev kopplade till sig.
Företagets webbplatser visas tolv miljoner gånger per månad och
det skickas ut 5,5 miljoner e-postbrev varje månad. Och varje år
sedan 1997 har företaget gått med vinst.
47 webbsajter… Är det slut på idéer nu?
- Nej, vi har ytterligare ett par på gång och letar hela tiden
efter nya idéer. Ofta har idéerna hållit och besökarna strömmat
till. Men en del idéer har inte visat sig hålla och efter att ha
provat dem så har jag lagt ner webbplatsen.
Är det någon speciell webbplats som visat sig vara helt fel?
- Ja, vi hade en idé om en tjänst som hette Helpme. Där
fick man datasupport och om man var nöjd betalade man en
femtilapp. Vi hjälpte mängder av människor men bara en handfull
betalade.
Även om en och annan idé inte fungerat så är de framgångsrika
webbplatserna desto fler. Nyhet.nu har till exempel sammanfattat
de största nyhetshändelserna varje vardag i snart tio år. Varje
vardag får 40 000 svenskar ett e-postbrev med några korta
nyhetstelegram från Tidningarnas Telegrambyrå varvat med reklam.
Andra framgångsrika nyhetsbrev är Kvinna.nu, IT-Nytt.nu, Fuska.nu och Sverige.
Bland nyhetsbreven finns även det engelskspråkiga Worldnews.nu
med 10 000 internationella läsare.
Det är mycket NU-adresser bland era webbplatser?
- Sedan 1998 har FL-Net varit svenskt ombud för nu-domänen. Det
är ett litet ö-rike i Stilla Havet som heter Nieu och som tjänat
pengar på att sälja sin domän. Ö-gruppen, med sina 12 000
invånare, har genom avtalet blivit ett av de mest uppkopplade
folken i världen. Det har byggts trådlöst internet över hela ön,
berättar Michael.
Till för några år sedan var det väldigt svårt att registrera en
svensk domänadress för den som inte hade ett aktiebolag. Det ledde
till att nu-adresserna blev väldigt populära i Sverige.
FL-Net har breddat domänhanteringen och är numera ombud även för
den svenska se-domänen och den nya europeiska domänen eu. Dessutom
registrerar man de stora internationella domänerna com, info, net,
biz och org.
På sistone har Michael Ländin och Heléne Fredholm även börjat experimentera med communitys på nätet.
De driver tre communitys; Snicksnack med drygt 59.000 medlemmar, Silverplanet med 100.000 medlemmar och nystartade Goldtown med snart 10 000 medlemmar.
Gratis e-posttjänster som Sverige.nu och PC.nu samt annonsmarknader som Biltorget.nu och Basar.nu finns också på listan över tjänster från Kalmarföretaget.
1997 spådde Ländin att alla snart kommer att ha tillgång till
internet och egen e-postadress. Vilka förutsägelser finns idag -
för Internet och för FL-Net? Börjar vi inte bli trötta på alla
mail och reklam?
- TV flyttar garanterat ut på webben för eller senare. Det känns
så otroligt förlegat att vara tvungen att sitta och vänta på ett
TV-program vid ett visst klockslag. Vi kommer att kunna se alla
program på webben när vi vill, och det innebär i sin tur döden för
TV-reklam på det sättet som vi är vana vid idag - det vill säga i
programpauserna. Det innebär också att företag som FL-Net som kan
Internet och säljer reklam via webben kan börja en helt ny epok i
vår historia, konstaterar Michael Ländin och Helen Fredholm.
Och vem vågar inte tro på en sådan förutsägelse? FL-net har på
bara tio år växt från ett litet företag med ringa omsättning till
att bli ett av de största och mest livskraftiga svenska
Internetföretagen. Devisen har under dessa år varit att växa
försiktigt utan att skuldsätta sig. Det känns igen från en annan
smålänning. Ingvar Kamprad heter han visst…
1996-2006 År för år - så har det gått
|
|
Michael Ländin, VD, FL-Net AB |
Även Novell på nätet fyller 10 år |
De tre musketörerna, Snicksnack, Goldtown och Silverplanet är FL-Net:s communitys med sammanlagt 169 000 medlemmar |
|